Onafhankelijkheid, tot welke grens?
We blikken terug op een inspirerend sectorsymposium voor de ziekenhuizen. Op 7 februari organiseerde de VKiG in De Schakel in Nijkerk een middag waarin morele en juridische dilemma’s van de klachtenfunctionaris op verschillende wijzen aan bod kwamen.
Inspiratie
Tijdens de inleiding door bestuurslid Caroline Panis, gaf zij aan dat het belang van de onafhankelijke rol, ook als je in dienst bent van een organisatie, aanleiding was geweest om een middag rond dit thema te organiseren.
Juridische kaders
Vervolgens gaf Johan Legemaate, jurist Gezondheidsrecht en lid van Centraal Tuchtcollege, de juridische kaders en dilemma’s waarbinnen wij werken. De Wkkgz, onze beroepscode en het beroepsprofiel, maar ook initiatieven zoals de Goma en opkomst van het herstelrecht vormen onze juridische kaders. Natuurlijk brengt die soms dilemma’s met zich mee. Handelt een KF ook kleine schades af? Wat is rolzuiverheid en waar botst het met de adviezen tegen de versnippering van functies in te gaan? Een leerzame opzet.
In toga
Vervolgens zagen we twee advocaten in toga botsen in de rechtzaal. Lenore Beij, advocaat bij Medirisk en Corinne Jeekel, letselschade advocaat, gaven een inkijk in hoe de afwikkeling van een aansprakelijkstelling kan gaan en vooral waar mogelijk winst zat in het proces voorafgaand aan de rechter. Hun tips? Neem het initiatief als klachtenfunctionaris, maar vermijd een kloof en zoek actief contact met de partijen. Maar ook voor de zorgverleners is het advies: ga dat gesprek maar aan, er is veel winst te behalen in een eerste gesprek. Vermijd de gang naar de rechter, gebruik de trechter!
Best spannend
Als derde gaf klachtenfunctionaris Jolinette Lensink ons een praktische inkijk, hoe zij als klachtenfunctionaris vormgeeft aan ondersteuning bij claims. Duidelijk wat gespannen zette zij dapper door en wist ons een top presentatie te geven met praktische voorbeelden vol do’s en dont’s. Niet de woordvoerder van het ziekenhuis worden, werken vanuit vertrouwen. Dank Jolinette!
Dialoogvaardigheden in de Praktijk
Als laatst hield Froukje Weidema, van School voor Dialoog, een pleidooi voor het uitstellen van je Grote eigen Gelijk. Hoe ga je om met morele vragen over het juiste doen? Wat als je als klachtenfunctionaris niet meer met een klager wil of kan omgaan? Herken je de types waar je niet zo lekker op gaat? Durf je twijfel toe te laten. Na veel informatie en inzichten, blijven er toch ook vragen voor thuis over.
Bekijk hieronder de video (door Albert Gielis)
Bekijk hier de presentaties van de sprekers.
Tekst: Cynthia van Holstein
Bestuurslid VKiG