Vraag 235 over mogelijk grensoverschrijdend gedrag zorgverlener

Patiënt dient bij KF een klacht in over seksueel grensoverschrijdend handelen door een arts. De ervaring die patiënt verwoordt, geeft geen duidelijke beschrijving dat er seksueel grensoverschrijdend zou zijn gehandeld. Het is een gevoel van de patiënt dat de intentie van de arts niet juist was. De patiënt weigert een verder gesprek, ook met het management. Klager verwacht dat op basis van haar klachtmelding aan de klachtenfunctionaris de betrokken arts zonder hoor en wederhoor een berisping krijgt vanuit het bestuur. 

De betrokken arts herkent zich geheel niet in de ervaring van de patiënt  en voelt zich andersom kwetsbaar omdat naar zijn indruk klaarblijkelijk de patiënt van alles kan roepen en vervolgens niet openstaat voor een gesprek met hem of het management. Naast de arts waren nog andere medewerkers aanwezig in de ruimte en deze herkennen de klacht van patiënt niet.

Wat is de rol van een klachtenfunctionaris bij een melding over grensoverschrijdend gedrag waarbij bemiddeling lastig uitvoerbaar is?
En welke verantwoordelijkheid heeft de zorginstelling?

Klachtenfunctionaris

Word lid van de VKIG en krijg direct toegang

✔ Een besloten deel op de website voor leden met relevante informatie
✔ Reductie op trainingen en bijeenkomsten van diverse externe organisaties
✔ Reductie op de kosten voor registratie bij Registerplein. In 2024 bedragen de registratiekosten voor VKIG-leden € 106,- in plaats van € 147,- per jaar
✔ Gratis regionale netwerk- en intervisiebijeenkomsten met toekenning PE-punten t.b.v. de registratie
✔ Gratis training of lezing tijdens een netwerkbijeenkomst met toekenning PE-punten t.b.v. de registratie