Juridische Vraagbaak
Juridische vraagbaak
Als lid kunt u één keer per kalenderjaar gratis een juridische vraag stellen aan mr. Rose Marie Doppegieter, juridisch adviseur gezondheidsrecht.
Voordat u een vraag instuurt, kunt u eerst in het overzicht met vragen en antwoorden kijken of uw vraag al eerder is gesteld. Zit uw vraag er niet bij? Stuur uw vraag dan via een mail naar het secretariaat: info@vkig.nl.
Let op: de vraag moet kort, helder en enkelvoudig zijn!
Heeft u een uitgebreide vraag of diverse vragen? Dan valt deze niet binnen de juridische vraagbaak en kunt u uw vragen aan Rose Marie Doppegieter zelf stellen. De kosten zijn dan voor eigen rekening. Dit geldt ook als u binnen het kalenderjaar nog een volgende vraag stelt. Kijk voor meer informatie: www.doppegieterdg.nl.
De vraag en antwoord komen na beantwoording door mr. Doppegieter bij de andere vragen in de juridische vraagbaak. Zo hebben alle leden profijt van al deze informatie.
Hieronder vindt u eerder gestelde vragen en antwoorden uit de afgelopen drie jaar.
-
Vraag 184: Vraag over informeren schadebehandelaar verzekering over verzoek patiënt/claimant
Vraag
Patiënt benadert mij per mail met het verzoek om een gesprek te arrangeren tussen haar en de laborant waartegen zij een claim heeft lopen. Dit heeft zij nodig voor de verwerking van haar trauma. Aldus de patiënt.
Omdat er een claim van haar loopt en ik transparant en volledig wil zijn in deze procedure, heb ik haar mail doorgestuurd naar de schadebehandelaar van de verzekering. Ook met de vraag of haar verzoek niet in strijd is met de claim. Ik heb haar hiervan op de hoogte gebracht. Mevrouw is hier boos over. Zij meent dat ze daar geen toestemming voor heeft gegeven en zegt dat ik haar privacy daarmee geschonden heb. Ik heb na haar bezwaar de mail aan de schadebehandelaar ingetrokken maar dit is niet gelukt. Heb ik hier als Klachtenfunctionaris regels overtreden? -
Vraag 183: Vraag over inzage dossier door klachtenfunctionaris
Vraag inzage
Een vraag die in ons ziekenhuis speelt is de vraag of een klachtenfunctionaris het medisch dossier van een patiënt mag inzien als deze een klacht heeft voorgelegd (veronderstelde toestemming?). Indien dit niet kan wat zijn dan de mogelijkheden?
-
Vraag 182: Vraag over informeren beklaagde over inhoud klacht
Vraag
Een medewerker van het ziekenhuis wordt gestalkt. Deze stalker heeft haar nu ook gevonden in het ziekenhuis en een klacht ingediend. Deze klacht is niet in behandeling genomen door mij, omdat de dag erna de klager stalker de klacht alweer introk. Dus er is geen klachtbehandeling geweest. Ik heb dus ook officieel de klacht niet gedeeld in de organisatie.
Nu is het medewerker ter ore gekomen dat de stalker een klacht had ingediend. De politie wil de inhoud van de klacht graag ontvangen, de medewerker wil hen de inhoud van de klacht wel geven. Ik twijfel echter of ik de inhoud wel mag delen, zonder bevel van de officier van justitie, omdat ik de klacht nooit heb gedeeld/ in behandeling heb genomen.
Vraag: Kan ik de inhoud van de klacht wel aan de beklaagde medewerker bekend maken of mag ik dat niet?
-
Vraag 181: Vraag over hoor en wederhoor gele en rode kaarten beleid
Vraag
In onze organisatie (algemeen ziekenhuis) werkt men met zg. gele en rode kaarten. Wanneer een patiënt, familielid of bezoeker grensoverschrijdend gedrag vertoont (dat kan zowel verbaal als fysiek zijn) dan wordt er in overleg met betrokkenen, leidinggevende en Raad van Bestuur een officiële waarschuwing (gele kaart) of een toegangsontzegging (rode kaart) gegeven, dit natuurlijk behoudens spoedeisende zorg. Beide kaarten zijn een jaar geldig en er geldt: 2 keer geel binnen een jaar = rood.
Onlangs heeft een patiënt zijn beklag gedaan omdat hij een gele kaart heeft gekregen. Hij vindt dat dit niet zomaar kan; volgens hem is er maar naar 1 kant van het verhaal geluisterd en is daarop geacteerd. Hij stelt dat er voor het kunnen uitreiken van een gele (of rode) kaart eerst hoor en wederhoor moet plaatsvinden.
Mijn vraag is dan ook: mag, kun je een gele of rode kaart opleggen, zonder dat de ontvanger wordt gehoord of moet je inderdaad hoor/ wederhoor toepassen of aanbieden?
-
Vraag 180: Vraag over schadevergoeding eisen via de Geschillencommissie en/of gewone rechter
Vraag
Wij krijgen vaak vragen over wat het beste is: naar Geschillencommissie of tuchtprocedure. Nadeel van de Geschillencommissie is dat ze een bindend advies geven en de weg naar de gewone rechter daarmee is afgesloten (tenzij er sprake is van een onredelijke uitspraak of procedurele fouten). Advocaten adviseren klagers daarom vaak naar de tuchtrechter te gaan en dan daarna, met een gegrondverklaring, een schadeprocedure te starten. Dan houd je alle opties open. Na ongegrondverklaring door de tuchtrechter alsnog naar de Geschillencommissie gaan kan een (niet-) ontvankelijkheidsprobleem opleveren. Een lastig onderwerp…..
Kan iemand, nadat zijn/haar schadeclaim in een Geschillenprocedure is afgewezen (in bepaalde gevallen) misschien toch nog naar de gewone rechter? Ik weet dat een uitspraak van de Geschillencommissie bindend is, en dat het antwoord in principe nee is. Maar wat als de tuchtrechter na zo’n procedure oordeelt dat er sprake is van verwijtbaar handelen? Maakt dat nog uit?
Tot slot: begrijp ik goed dat als schade geclaimd bij de Geschillencommissie achteraf hoger blijkt te zijn, dit meerdere nog bij de gewone rechter geclaimd kan worden en/of dat de gewone rechter dan de hele klacht opnieuw beoordeelt?
-
Vraag 179: Vraag over klacht nabestaanden en verzoek tot inzage dossier voor klachtbehandeling
Vraag
Nabestaanden dienen een klacht in over hun overleden familielid (vader/partner).
Na klachtbemiddeling waarin behandelinhoudelijke informatie is uitgewisseld met behandelaren, volgt doorverwijzing naar de externe klachtencommissie cliënten en familie. Familie wenst een oordeel van de zorgaanbieder over hun klacht.Onduidelijkheid ontstaat of behandelaren inhoudelijk verweer kunnen voeren en gesteld wordt dat familie een verzoek tot inzage in het dossier moet opvragen, zodat behandelaren dit inhoudelijke verweer kunnen geven.
Op basis van zwaarwegend belang en het vermoeden van de nabestaanden dat er een medische fout is gemaakt is er een basis voor familie.
Familie wenst echter geen inzage in het dossier, omdat dit informatie bevat, die zij liever niet willen weten. Hun klacht betreft voldoende informatie met expliciete vragen aan behandelaren en verzoek om onderzoek door de klachtencommissie.Vraag: Is het aan klager, aan de klachtencommissie of aan verweerder om een verzoek in te dienen tot dossierinzage als nabestaanden een klacht hebben ingediend en voor klachtbehandeling, uitwisseling van behandelinhoudelijke informatie noodzakelijk is?
-
Vraag 178: Vraag over onderzoek cliëntenraad procedure klachtenfunctionaris
Vraag
De Cliëntenraad (CR) van het ziekenhuis wil een onderzoek naar de procedure van de klachtenfunctionaris – in het k...
-
Vraag 177: Vraag over afspraken maken met klager over klaaggedrag
Vraag
De Klachtenfunctionaris heeft afgelopen jaar 8x een klachtmelding gehad van dezelfde klachtmelder, die verblijft i...
-
Vraag 176: Vraag over (geneeskundige) verklaring voor bewindvoering
Vraag
Onze zorginstelling biedt verpleegzorg en thuiszorg voor ouderen met dementie. Als gevolg van dit ziektebeeld komt het regelmatig vo...
-
Vraag 175: Vraag over klacht en inzage door nabestaanden
Vraag
In een casus binnen de GRZ (Geriatrische Revalidatie Zorg) vragen nabestaanden het medische dossier van hun overleden ouder na het d...
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 5
- 6
- 7
- 8
- Volgende pagina