In het overzicht hieronder worden veel gestelde vragen beantwoord. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via de contactpagina.
Veelgestelde vragen
-
Waar kan ik terecht voor een klacht over een klachtenfunctionaris?
Bij een klacht over de klachtenfunctionaris dient u deze in te dienen bij de leidinggevende / directie van de zorgaanbieder.Komt u daar niet uit? Dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling bij Registerplein.
Voorwaarde is dat de klachtenfunctionaris lid is van de VKIG. -
Wat regelt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)?
Door de nieuwe wet is een betere en snelle aanpak van klachten mogelijk. Zo kunnen mensen gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Die helpt mensen verder en probeert klachten snel tot goede oplossingen te brengen. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgaanbieder het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek bevorderen.
-
Wat houdt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in?
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg inhoudt en wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
-
Wanneer kan ik lid worden van de VKIG?
Bent u werkzaam als klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg en houdt u zich bezig met klachtopvang en/of -bemiddeling? Dan bent welkom als lid van de VKIG. Ga naar de word lid pagina.
-
Aan welke eisen moet een klachtenfunctionaris voldoen?
De klachtenfunctionaris moet voldoen aan de richtlijnen volgens het beroepsprofiel van de klachtenfunctionaris, dat door de VKIG is opgesteld. Bovendien volgt de klachtenfunctionaris de modelklachtenregeling van de zorgorganisatie waarvoor hij/zij werkt. Elke koepelorganisatie heeft voor haar leden een modelklachtenregeling opgesteld. U kunt deze opvragen bij de betreffende koepelorganisatie. VKIG-leden kunnen deze vinden op onze besloten website.
-
Ik ben op zoek naar een gecertificeerde beroepsopleiding voor klachtenfunctionarissen. Welke opleidingen kunt u mij aanbevelen?
Het bestuur van de VKIG onthoudt zich van het aanbevelen van een opleiding tot klachtenfunctionaris.
Op de website van Registerplein staan de trainingen tot klachtenfunctionaris vermeld, die door Registerplein geaccrediteerd zijn volgens het beroepsprofiel en de kwaliteitseisen van de VKIG.Klik hier voor de opleidingen voor klachtenfunctionarissen.
-
Onze instelling heeft meerdere klachtenfunctionarissen in dienst. Is het mogelijk dat de instelling één lidmaatschap bij de VKIG neemt voor meerdere klachtenfunctionarissen?
Nee, dat is niet mogelijk. Lidmaatschap bij de VKIG is persoonsgebonden en kan niet gedeeld worden met andere klachtenfunctionarissen. Bovendien zouden bij een gedeeld lidmaatschap de kosten voor de VKIG te hoog worden i.v.m. gratis en gereduceerde bijeenkomsten voor de leden.
-
Wij zoeken een klachtenfunctionaris voor onze organisatie. Kan VKIG ons een klachtenfunctionaris leveren of aanbevelen?
Nee, wij leveren geen klachtenfunctionarissen, maar kunnen wel een advertentie van de vacature plaatsen op onze website bij ‘Actuele informatie’. Daarnaast wordt de advertentie verspreid via LinkedIn en Twitter. De kosten hiervoor bedragen m.i.v. 1 januari 2023 € 150,- voor maximaal 2 maanden.
-
Kan ik bij de VKIG terecht wanneer ik een klacht heb over mijn zorgverlener?
Nee, de VKIG is een beroepsvereniging van klachtenfunctionarissen en behandelt geen klachten.
Wanneer u een klacht bij uw zorgverlener heeft, kunt u uw klacht bespreken met de klachtenfunctionaris van de instelling waar uw zorgverlener werkzaam is. Komt u er samen niet uit, neem dan contact op met het Landelijk Meldpunt Zorg. Het LMZ is een onderdeel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en en Jeugd (IGJ). Bekijk ook onze infographic klachtroute.