Berichten per label

  1. Vraag 188: Vraag over klacht nabestaande en verzoek tot inzage dossier

    • 26-10-22

    Vraag 

    Er is een man plotseling overleden. Een dag ervoor was de man gezien in een ziekenhuis vanwege een dik been, maar omdat men daar geen oorzaak voor had kunnen vinden, was de man weer naar huis gestuurd. De dag erna overlijdt de man dus plotseling. De huisarts komt schouwen en ziet het als een natuurlijk overlijden, mogelijk door een groot CVA of hartinfarct. De echtgenote wil geen obductie. Een dochter dient naderhand een klacht in over de huisarts: die had het niet mogen zien als een natuurlijk overlijden want er zou wellicht sprake zijn geweest van een calamiteit in het ziekenhuis (missen van de diagnose trombose). De huisarts die geschouwd heeft, heeft een nazorggesprek gehad met de dochter en heeft gezegd dat de dochter gelijk heeft met haar opmerking dat het misschien geen natuurlijk overlijden was.

    De dochter blijft er moeite mee houden hoe e.e.a. gegaan is en wil nu inzage in het dossier van het contact over het schouwen. De dochter is een procedure gestart tegen het ziekenhuis en denkt dat het dossier van de huisartsenpost haar daarbij kan helpen. Het gaat dus niet om rouwverwerking, aldus de dochter. Haar vader heeft bij leven geen toestemming gegeven voor inzage door de dochter, maar heeft dat ook niet geweigerd. Van het ziekenhuis heeft de nabestaande wel een bericht gehad van een incident/calamiteit (en dus recht op inzage in het dossier van het ziekenhuis), maar bij de huisartsenpost was geen sprake van een incident/calamiteit en is dus vanuit de huisartsenpost geen mededeling naar de nabestaanden gegaan.

    De vraag is of de dochter inzage mag in het dossier van de huisartsenpost over het schouwen. Wat is het belang? En moet er nog meer zijn om inzage te verlenen? Moet de weduwe ook nog erbij betrokken worden?

    Lees meer
  2. Vraag 185: Vraag over rol KF na uitreiken gele en rode kaart

    • 07-10-22

    Vraag 

    Tijdens de bijscholing juridische actualiteiten op 22 september jl. kwam kort de rol van de KF aan de orde als men een klacht heeft over het uitreiken van een gele/rode kaart. Ik heb begrepen dat er in het kader van het veiligheidsbeleid binnen verschillende zorginstellingen is afgesproken, dat er over het intrekken van een gele/rode kaart geen discussie kan plaatsvinden c.q. dat daar niet over kan worden onderhandeld. Er kan uiteraard uitleg en toelichting worden gegeven tijdens een gesprek, maar de kaart zal niet worden ingetrokken.

    Mijn vraag is: Wat is de rol van de KF als de uitkomst van het gesprek vaststaat, namelijk dat de kaart niet wordt ingetrokken? Hoe is dit te rijmen met een belangrijke kern van het bemiddelingsgesprek, namelijk dat er geen voorwaarde vooraf worden gesteld?

    Lees meer
  3. Vraag 184: Vraag over informeren schadebehandelaar verzekering over verzoek patiënt/claimant

    • 26-09-22

    Vraag 

    Patiënt benadert mij per mail met het verzoek om een gesprek te arrangeren tussen haar en de laborant waartegen zij een claim heeft lopen. Dit heeft zij nodig voor de verwerking van haar trauma. Aldus de patiënt.
    Omdat er een claim van haar loopt en ik transparant en volledig wil zijn in deze procedure, heb ik haar mail doorgestuurd naar de schadebehandelaar van de verzekering. Ook met de vraag of haar verzoek niet in strijd is met de claim. Ik heb haar hiervan op de hoogte gebracht. Mevrouw is hier boos over. Zij meent dat ze daar geen toestemming voor heeft gegeven en zegt dat ik haar privacy daarmee geschonden heb. Ik heb na haar bezwaar de mail aan de schadebehandelaar ingetrokken maar dit is niet gelukt. Heb ik hier als Klachtenfunctionaris regels overtreden?

    Lees meer
  4. Vraag 183: Vraag over inzage dossier door klachtenfunctionaris

    • 21-09-22

    Vraag inzage 

    Een vraag die in ons ziekenhuis speelt is de vraag of een klachtenfunctionaris het medisch dossier van een patiënt mag inzien als deze een klacht heeft voorgelegd (veronderstelde toestemming?). Indien dit niet kan wat zijn dan de mogelijkheden?

    Lees meer
  5. Vraag 182: Vraag over informeren beklaagde over inhoud klacht

    • 30-08-22

    Vraag

    Een medewerker van het ziekenhuis wordt gestalkt. Deze stalker heeft haar nu ook gevonden in het ziekenhuis en een klacht ingediend. Deze klacht is niet in behandeling genomen door mij, omdat de dag erna de klager stalker de klacht alweer introk. Dus er is geen klachtbehandeling geweest. Ik heb dus ook officieel de klacht niet gedeeld in de organisatie.

    Nu is het medewerker ter ore gekomen dat de stalker een klacht had ingediend. De politie wil de inhoud van de klacht graag ontvangen, de medewerker wil hen de inhoud van de klacht wel geven. Ik twijfel echter of ik de inhoud wel mag delen, zonder bevel van de officier van justitie, omdat ik de klacht nooit heb gedeeld/ in behandeling heb genomen.

    Vraag: Kan ik de inhoud van de klacht wel aan de beklaagde medewerker bekend maken of mag ik dat niet?

    Lees meer
  6. Vraag 181: Vraag over hoor en wederhoor gele en rode kaarten beleid

    • 29-07-22

    Vraag 

    In onze organisatie (algemeen ziekenhuis) werkt men met zg. gele en rode kaarten. Wanneer een patiënt, familielid of bezoeker grensoverschrijdend gedrag vertoont (dat kan zowel verbaal als fysiek zijn) dan wordt er in overleg met betrokkenen, leidinggevende en Raad van Bestuur een officiële waarschuwing (gele kaart) of een toegangsontzegging (rode kaart) gegeven, dit natuurlijk behoudens spoedeisende zorg. Beide kaarten zijn een jaar geldig en er geldt: 2 keer geel binnen een jaar = rood.

    Onlangs heeft een patiënt zijn beklag gedaan omdat hij een gele kaart heeft gekregen. Hij vindt dat dit niet zomaar kan; volgens hem is er maar naar 1 kant van het verhaal geluisterd en is daarop geacteerd. Hij stelt dat er voor het kunnen uitreiken van een gele (of rode) kaart eerst hoor en wederhoor moet plaatsvinden.

    Mijn vraag is dan ook: mag, kun je een gele of rode kaart opleggen, zonder dat de ontvanger wordt gehoord of moet je inderdaad hoor/ wederhoor toepassen of aanbieden?

    Lees meer
  7. Vraag 180: Vraag over schadevergoeding eisen via de Geschillencommissie en/of gewone rechter

    • 03-06-22

    Vraag

    Wij krijgen vaak vragen over wat het beste is: naar Geschillencommissie of tuchtprocedure. Nadeel van de Geschillencommissie is dat ze een bindend advies geven en de weg naar de gewone rechter daarmee is afgesloten (tenzij er sprake is van een onredelijke uitspraak of procedurele fouten). Advocaten adviseren klagers daarom vaak naar de tuchtrechter te gaan en dan daarna, met een gegrondverklaring, een schadeprocedure te starten. Dan houd je alle opties open. Na ongegrondverklaring door de tuchtrechter alsnog naar de Geschillencommissie gaan kan een (niet-) ontvankelijkheidsprobleem opleveren. Een lastig onderwerp…..

    Kan iemand, nadat zijn/haar schadeclaim in een Geschillenprocedure is afgewezen (in bepaalde gevallen) misschien toch nog naar de gewone rechter? Ik weet dat een uitspraak van de Geschillencommissie bindend is, en dat het antwoord in principe nee is. Maar wat als de tuchtrechter na zo’n procedure oordeelt dat er sprake is van verwijtbaar handelen? Maakt dat nog uit?

    Tot slot: begrijp ik goed dat als schade geclaimd bij de Geschillencommissie achteraf hoger blijkt te zijn, dit meerdere nog bij de gewone rechter geclaimd kan worden en/of dat de gewone rechter dan de hele klacht opnieuw beoordeelt?

    Lees meer
  8. Vraag 179: Vraag over klacht nabestaanden en verzoek tot inzage dossier voor klachtbehandeling

    • 01-04-22

    Vraag

    Nabestaanden dienen een klacht in over hun overleden familielid (vader/partner).
    Na klachtbemiddeling waarin behandelinhoudelijke informatie is uitgewisseld met behandelaren, volgt doorverwijzing naar de externe klachtencommissie cliënten en familie. Familie wenst een oordeel van de zorgaanbieder over hun klacht.

    Onduidelijkheid ontstaat of behandelaren inhoudelijk verweer kunnen voeren en gesteld wordt dat familie een verzoek tot inzage in het dossier moet opvragen, zodat behandelaren dit inhoudelijke verweer kunnen geven.
    Op basis van zwaarwegend belang en het vermoeden van de nabestaanden dat er een medische fout is gemaakt is er een basis voor familie.
    Familie wenst echter geen inzage in het dossier, omdat dit informatie bevat, die zij liever niet willen weten. Hun klacht betreft voldoende informatie met expliciete vragen aan behandelaren en verzoek om onderzoek door de klachtencommissie.

    Vraag: Is het aan klager, aan de klachtencommissie of aan verweerder om een verzoek in te dienen tot dossierinzage als nabestaanden een klacht hebben ingediend en voor klachtbehandeling, uitwisseling van behandelinhoudelijke informatie noodzakelijk is?

    Lees meer
  9. Vraag 178: Vraag over onderzoek cliëntenraad procedure klachtenfunctionaris

    • 23-12-21

    Vraag 

    De Cliëntenraad (CR) van het ziekenhuis wil een onderzoek naar de procedure van de klachtenfunctionaris – in het k...

    Lees meer
  10. Vraag 176: Vraag over (geneeskundige) verklaring voor bewindvoering

    • 16-11-21

    Vraag

    Onze zorginstelling biedt verpleegzorg en thuiszorg voor ouderen met dementie. Als gevolg van dit ziektebeeld komt het regelmatig vo...

    Lees meer